Blok I. Na temat przemocy w rodzinie- rozumienie zjawisk psychologicznych występujących w rodzinach z problemem przemocy, jako podstawa kontaktu pomocnego.
badania, statystyki
cechy charakterystyczne
cykl przemocy domowej
„gwałty małżeńskie”
dzieci w rodzinach przemocowych
mechanizmy psychologiczne podtrzymujące przemoc domową
motywy braku poszukiwania pomocy
konsekwencje przemocy
portret psychologiczny sprawcy i ofiary przemocy
Blok II. Pomaganie i interwencja- czynniki warunkujące skuteczność interwencji.
1.Zasady kontaktu z osobą doświadczającą przemocy:
optymalne warunki przeprowadzania rozmowy
„mówię językiem rozmówcy”- sposoby dostosowania języka do osoby
diagnoza i przełamywanie barier komunikacyjnych
budowania zaufania w rozmowie i komunikacji niewerbalnej (m.in. głos, ułożenie ciała, gestykulacja)
„słowa wsparcia”- techniki terapeutyczne pomocne w kontakcie
dążenie do zrozumienia- analiza problemu, jak i o co pytać?
sposoby motywowania do przyjęcia pomocy.
2. Zasady kontaktu ze sprawcą przemocy:
optymalne warunki przeprowadzania rozmowy
„mówię językiem rozmówcy”- sposoby dostosowania języka do osoby
koncepcja wywiadu motywacyjnego
techniki terapeutyczne pomocne w kontakcie
warunki i etapy przeprowadzenia skutecznej sesji interwencyjnej
„bilans strat”, wizualizacja, informowanie o konsekwencjach jako techniki wzbudzania motywacji
asertywne konstruowanie komunikatów ultimatum
werbalne i niewerbalne sposoby okazanie troski i zainteresowania.
3. Synteza informacji na temat warunków interwencji
Osoba doświadczająca przemocy:
cele interwencji
optymalne warunki rozmowy
oczekiwania ofiary wobec interweniującego
komunikaty werbalne interweniującego
komunikaty niewerbalne interweniującego.
Osoba podejrzana o stosowania przemocy:
cele interwencji
niezbędne warunki rozmowy
komunikaty werbalne interweniującego
komunikaty niewerbalne interweniującego.
Blok III. Praktyka pomagania- praca na przypadku.
Osoba doświadczająca przemocy. Przebieg symulacji:
określenie sytuacji, celów
konstrukcja planu interwencji z uwzględnieniem technik, postawy i.in.
przeprowadzenie symulacji
omówienie sposobu realizacji
wyodrębnienie trudności
pomocne wskazówki
analiza rożnych wariantów pod kątem stawianych celów.
Osoba podejrzana o stosowanie przemocy. Przebieg symulacji:
określenie sytuacji, celów
konstrukcja planu interwencji z uwzględnieniem technik, postawy i in.
przeprowadzenie symulacji
omówienie sposobu realizacji
wyodrębnienie trudności
pomocne wskazówki
analiza rożnych wariantów pod kątem stawianych celów.
Blok IV. Podsumowanie- praca w mniejszych zespołach.
1. Planowane interwencje- omówienie sytuacji.
2. Stworzenie planu interwencji.
3. Wspólne określenie wskazówek i planu interwencji.
4. Symulacja realizacji z omówieniem mocnych i słabych stron.
Zakończenie oraz rozdanie certyfikatów.